MTVP - Anders Luisteren in de spreekkamer

< terug Vrij
Datum donderdag 12 februari 2026
Tijd 16:00 - 20:30 uur
Type nascholing Op locatie
Locatie Flonk Hotel Groningen Zuid
Organisatie Elann i.s.m. de LHV en in opdracht van de GHC
Ledenprijslijst GHC € 295,00
Prijs € 354,00
Meer informatie bij: Karen Diephuis
Meer Informatie e-mail: k.diephuis@elann.nl
Meer Informatie telefoon: 06-20024127
Doelgroep Doktersassistent, Huisarts, POH, POH GGZ, Praktijkverpleegkundige
Zorgprogramma Zorgprogramma overstijgend
Accreditatie wordt aangevraagd V&V wordt aangevraagd
Accreditatiepunten toegekend ABC1: 4
KABIZ (DA): 4
LV POH GGZ: 4

Inschrijven met accountRegistreren en inschrijven


Dit is één van de team-trainingen die gekozen kan worden voor de MTVP interventie Positieve Gezondheid.

Sluitingsdatum inschrijving: 14 januari 2026

Accreditatie voor praktijkverpleegkundigen bij V&V wordt aangevraagd indien er 4 weken voor de scholingsdatum inschrijvingen zijn vanuit deze doelgroep.


Inleiding

Anders Luisteren is een nieuwe vaardigheid voor huisarts en POH waarmee je snel en doeltreffend duidelijk krijgt wat voor je patiënt belangrijk is. Je leert om niets te doen, totdat je zeker weet dat de oplossing aansluit bij de behoefte van je patiënt. Dat scheelt kostbare consulttijd en geeft veel plezier en voldoening. Je levert een belangrijke bijdrage aan iemands welzijn.


Inhoud

De training Anders Luisteren in de spreekkamer heeft met een kleine verandering veel positieve effecten op het plezier en effectiviteit van je spreekuur. Je komt tot de kern van en het probleem en helpt bij het verwoorden van de belangrijkste waarden van de patiënt. Doelgericht. Dat scheelt tijd, geeft energie en helpt de patiënt een grote stap verder. Je zorg heeft een grote meerwaarde op het welzijn van de patiënt. Dat geeft voldoening.

De training Anders Luisteren helpt je met:

  1. Meer tijd voor de patiënt: je voorkomt extra consulten, want een patiënt is gehoord, begrepen en tevreden. Bovendien dring je sneller tot de kern door de juiste vragen te stellen. Dat scheelt tijd en energie.
  2. De juiste zorg op de juiste plek: als je weet wat iemand belangrijk vindt, dan sluit de oplossing aan bij het probleem. Dat voorkomt onnodige onderzoeken, doorverwijzingen en andere vormen van symptoombestrijding.
  3. Initiatief bij de patiënt om zelf aan gezondheid te werken: door in contact te komen met zijn eigen behoefte groeit het oplossend vermogen. Een gemotiveerde patiënt is therapietrouw, bereid om gewoontes aan te passen en is prettig om mee samen te werken.
  4. Een prettige arts-patiënt relatie waarin je samen beslist: je kunt pas effectief beslissen als je allebei weet waar de patiënt naar streeft, wat de mogelijkheden zijn die passen bij de behoefte en als je beide volledig achter het beleid staat. Je samen inzetten voor hetzelfde doel geeft energie, voldoening en het mooiste resultaat.
  5. Meer werkplezier: je levert zinvolle, effectieve zorg en dat geeft enorm veel plezier en voldoening. Je bent van betekenis want je adviezen sluiten aan bij wat de patiënt nodig heeft. Ze worden opgevolgd en dragen bij aan levenskwaliteit. De patiënt is dankbaar voor je luisterend oor en gaat actief aan de slag. Die dankbaarheid en motivatie geven veel werkplezier!

Leerdoelen

In de training ga je oefenen met het benoemen van gevoelens en behoeftes die je hoort in het verhaal van een patiënt. Je leert tussen de regels door luisteren en vriendelijk te onderbreken om de aandacht naar de kern te brengen. Je gaat de kracht van empathie inzetten door zelf te ervaren hoeveel flexibiliteit en creativiteit er ontstaat als iemand gehoord en begrepen wordt.

De leerdoelen zijn:

  • Je leert luisteren naar de gevoelens én behoeftes achter de hulpvraag.
  • Je leert het verschil tussen sympathie en empathie.
  • Je leert het verschil tussen efficiënte en effectieve zorg.
  • Je leert de 4 elementen van Geweldloze Communicatie: observatie, gevoelens, behoefte en verzoek.
  • Je leert in 3 stappen om Anders Luisteren toe te passen in je spreekuur: stoppen, spiegelen, steunen.
  • Je leert de kracht van empathie waardoor patiënten weten dat ze gehoord en begrepen zijn.
  • Je leert hoe je ingrijpende verandering teweeg brengt in de overtuigingen van de patiënt.
  • Je leert hoe je breedsprakige patiënten snel verder helpt.
  • Je leert hoe je een lastig gesprek ombuigt naar een verbindend gesprek.
  • Je leert pas in actie te komen als je de kern van het probleem op tafel hebt.

Ter voorbereiding op de training is het nuttig om het boek “Huisarts In De Knoop” te lezen, zodat het rendement van de leerdoelen hoger is. Het e-boek is gratis te downloaden op www.andersluisteren.com.


Voorbereiding

Voor deze nascholing is voorbereiding vereist, wat neerkomt op ongeveer 3 uur.


Docent

Indra Wamelink, huisarts.
Indra is een enthousiaste en energieke huisarts met veel interesse in psychologie en persoonlijke ontwikkeling. Vanuit haar huisartsenpraktijk heeft zij Anders Luisteren ontwikkeld en het boek “Huisarts In De Knoop” geschreven.


Overige informatie

Het nascholingsmateriaal ontvang je tijdens de bijeenkomst.


Inschrijven met accountRegistreren en inschrijven



< Terug